Kompetansebevis for alle i bygg og anlegg 

Få full oversikt over kompetansen hos dine ansatte – alltid oppdatert, alltid sikkert og alltid tilgjengelig.

Nå kan du registrere all kompetanse for alle ansatte i din virksomhet i det nye digitale kompetanseregisteret. Kompetansen følger arbeidstaker gjennom hele livet og ved skifte av arbeidsgivere. Alt fra utstyrsspesifikk opplæring til fag og svennebrev kan legges inn.

Tjenesten er basert på en abonnementsordning som koster 200,- kroner per ansatt per år. Du kan teste ut tjenesten gratis i to uker.

Logg inn

Se hva andre i bygg og anlegg sier om kompetanseregisteret

Arild Østgård
Administrerende direktør
Peab
Jimmy Bengtsson
Konsernsjef
Veidekke
Inger Kristin Ulveseth
Administrerende direktør
Brødrene Ulveseth
Jørn Gulbrandsen
Betongbas
Peab
Carl Christian Fon
Gründer og prosjektleder
Fon Anlegg AS
Jack Valleraune
Gründer og eier
Park & Anlegg

Spar tid, og få mer kontroll

Få full kontroll på kompetansen til dine ansatte, inne på kontoret og ute på byggeplassen. Hver ansatt får tilgang til egen kompetanse på desktop, nettbrett og telefon. Kontroller og tilsyn på bygge- og anleggsplasser går derfor raskt og effektivt.

Et årlig abonnement

Ta vare på dine ansattes kompetanse. For 200 kr per ansatt per år får du et digitalt register for å håndtere all kompetanse som følger den ansatte gjennom arbeidslivet.

Enkelt å komme i gang

Be om tilgang, logg deg inn og last opp ansattelister og deres kompetansebevis Sentralregisteret digitaliserer alle typer kompetansebevis.

Automatisk oppdatert

Alle fremtidige kurs fra opplæringsbedrifter kan registreres automatisk direkte i Sentralregisteret.

Ofte stilte spørsmål om Kompetanseregisteret

Du kan få tilgang til kompetanseregistert som administrator og deretter som ansatt.

Hvis du er den personene som skal administrere dine ansattes kompetanse kan du “Be om tilgang”. Da må du registrere bedrift, organisasjonsnummer og stilling. En bekreftelses e-post om at vi har mottatt din henvendelse blir sendt til din e-post. Så snart vi har behandlet forespørselen din vil du få en ny e-post med pålogginsdetaljer som gjør deg istand til å logge deg inn. Dette kan ta opp til en uke, men går som regel mye fortere.

Nå kan du logge deg inn som “arbeidsgiver”. Innloggingssiden finner du øverst til høyre på vår hovedside og på samme side som du ba om tilgang. Du kan også finne innlogging HER

Deretter kan du sende opplysninger om ansatte og deres kompetanse slik at de blir digitalt tilgjengelige for arbeidsgiver og arbeidstaker.

Hvis du som administrator vil se din egen kompetanse må du legge inn deg selv som ansatt og laster opp egen dokumentasjon.

  • Send opplysninger om navn og kompetanse
  • Sentralregisteret registrerer dokumentasjonen
  • Kompetansen er digitalt tilgjengelig

Under finner du en liste med informasjon du trenger å laste opp om dine ansatte. Uten personnummer vil ikke den ansatte kunne logge seg inn med BankID og se egen kompetanse på webapp.

Personopplysninger

  • Fornavn og etternavn
  • Fødselsdato
  • Personnummer*
  • Foto*
  • Organisasjonsnummer
  • HMS-kort-nummer*

* er valgfritt, men anbefales for å utnytte K-REG til det fulle.

Kompetansebevis

  • Digital kursdokumentasjon
  • Bilde av fysisk kompetansebevis
  • Bilde av HMS-kort

Husk å ta bilde av informasjon på baksiden av fysiske kompetansebevis.

Vær nøye når du sender inn opplysningene slik at behandlingen hos Sentralregisteret går raskt og effektivt. Husk å skille ut informasjon som ikke omhandler kompetanse (for eksempel sykemeldinger).

Dokumentasjon må sendes som PDF, JPG, JPEG eller PNG. Personer som allerede er registrert hos Sentralregisteret vil bli oppdatert med tilgjengelig informasjon. Datterselskap vil kun se egne ansatte, mens morselskap vil se alle ansatte.

Gå inn på hver enkelt person for å laste opp kompetanse. Trykk på navnet og et nytt vindu åpner seg hvor du trykker på en fane for dokumenter. Trykk på “Last opp kompetansebevis”. Du kan velge flere filer samtidig. Når alle bevisene er lastet opp, klikk på “Send til godkjenning”. Se bruksanvisning på norsk eller engelsk.

Er du arbeidstaker og ønsker å se ditt eget digitale kompetansebevis må du kontakte din arbeidsgiver som igjen tar kontakt med oss. Når din arbeidsgiver har registrert all din kompetanse i kompetanseregisteret og Sentralregisteret har behandlet dette, kan du se denne på din egen telefon.

Først når det er lagt inn personnummer i Kompetanseregisteret kan du som arbeidstaker logge inn med BankID og se egen kompetanse. Innlogging finner du på vår nettside øverst i høyre hjørne eller på siden om “Digitalt Kompetansebevis”.

Dokumentasjon må sendes som PDF, JPG, JPEG eller PNG. Personer som allerede er registrert hos Sentralregisteret vil bli oppdatert med tilgjengelig informasjon. Datterselskap vil kun se egne ansatte, mens morselskap vil se alle ansatte

For en direkte tilgang til egen kompetanse kan du gjøre følgende:

  • Gå til siden kreg.sr.no Før din arbeidsgiver har registrert deg i kompetanseregisteret vil det kun vises et eksempel på Ola Normann på denne webadressen.
  • Hvis du vil lagre et ikon på din telefon, kan du se hvordan her, for Android, Chrome mobile eller IPhone.

Sentralregisteret sørger for å registrere og standardisere kompetanse. Alle som har lovlig tilgang / behørig rettighet – for eksempel arbeidstaker, arbeidsgiver og oppdragsgiver kan se ansattes kompetanse. All behandling av personopplysninger er underlagt strenge personvernregler.

Sertifisert- og dokumentert sikkerhetsopplærings dokumentasjon og annen relevant bedriftsintern kompetanse.

Vurder kompetanse før dere laster den opp til Kompetanseregisteret. Er det kompetanse, d.v s. kurs og sertifikater, som ikke behøver å bli synlig i det digitale kompetansebeviset? 

Vi registrerer formatene pdf, png og jpg

Vi foretrekker:

  • Ett dokumenter per kompetanse. Med andre ord, ikke ett dokument med bilde av alle bevisene. Det vil gjøre visningen for bruker lettere, og gi en bedre brukeropplevelse.
  • Bilde av forside og bakside av kompetansebevis (hvis det har en bakside). Dette er spesielt viktig på bevis som ikke er utstedt av Sentralregisteret.
  • Kompetansebevis til hver enkelt person og ikke lister over kurs hvor alle deltagere synes. Dersom dere kun har kurslister med flere deltagere oppført på en side, vil vi manuelt gå inn å skjule deltagere slik at kun ett navn synes.
  • Godkjent vedlegg fra Arbeidstilsynet som sidestiller utenlandsk kompetanse for sertifiserte klasser.
  • Varme arbeider: Pr. i dag registrerer vi kun «Varme arbeider» på kursbevis utstedt fra Brannvernforeningen, da det er de som administrerer ordningen på vegne av Finans Norge Forsikringsdrift. Dersom dere sender dokumentasjonen inn til Brannvernforeningen via: https://brannvernforeningen.no/sertifisering/varme-arbeider/bestilling-av-sertifikat, og laster opp dette beviset til oss, vil vi registrere kompetansebeviset fra Brannvernforeningen som «Varme Arbeider».

pastedGraphic.pngbrannvernforeningen.no

Bestilling av sertifikat (2 kB)

https://brannvernforeningen.no/sertifisering/varme-arbeider/bestilling-av-sertifikat

Vi registrerer ikke:

  • Førerkort fra Statens Vegvesen
  • CV eller arbeidserfaring
  • Helseattester

Abonnementet for tilgang til det digitale kompetansebeviset koster kroner 200,- + mva per år per person og blir betalt av arbeidsgiver.

 OM FAKTURERING

•      Fakturering skjer kun når du har registrert ansatt(e) og vi har saksbehandlet de.

•      Abonnementet løper ett år frem i tid per person. Registrering av person blir fakturert fra den måned den ansatte blir registrert.

•      Abonnementet fornyes automatisk så lenge den ansatte ikke slettes fra arbeidsgivers side. Kompetansen følger arbeidstaker og vil være tilgjengelig for neste arbeidsgiver som tegner abonnement.

•      Du bestemmer når og hvor mange du registrerer. Vi etterfakturerer per måned.

I abonnementet får du uten tilleggskostnader mulighet til å sende inn dokumentasjon på alle kurs og opplæringer som blir tatt i løpet av ett år. Vi på Sentralregisteret registrerer, saksbehandler og digitalisert dette, og det vil i løpet av kort tid bli tilgjengelig i det digitale kompetansebeviset (kreg.sr.no).

Har du spørsmål skriv gjerne en epost til kreg@sentralregisteret.no.

FAKTURAINFORMASJON

Firmanavn:

Organisasjonsnummer:

Adresse:

Kontaktperson:

Sendingsmåte for faktura (EHF/ e-post):

Har dere behov for merking av faktura, spesifiser her:

Digitalt kompetansebevis for alle i bygg og anlegg

  • Arbeidsgiver legger inn ansatte og deres kompetanse gjennom egne systemer som kobles opp, eller gjennom vår portal.
  • All kompetanse f.eks: formalkompetanse, sikkerhetsopplæring (sertifisert og dokumentert) og sertifikater kan registreres i kompetanseregisteret.
  • Sentralregisteret registrerer, digitaliserer og standardiserer all kompetanse.
  • Den registrerte kompetansen blir tilgjengelig for arbeidsgiver, oppdragsgiver og arbeidstaker.
  • Kostnaden for dette er 200 kr per person per år og betales av arbeidsgiver.
  • All kompetanse følger automatisk med den ansatte til neste oppdrags- eller arbeidsgiver.

Det digitale kompetansebeviset er utviklet med støtte fra Entreprenørforeningen Bygg og Anlegg, Maskinentreprenørenes Forbund, Fellesforbundet og Norsk Arbeidsmandsforbund.

Få full oversikt med digitale kompetansebevis


Enkelt å integrere med dine systemer

Sentralregisteret har utviklet trygge integrasjoner og API-er som din systemleverandør kan koble seg opp mot. På den måten kan dere legge inn og se kompetanse fra det systemet dere bruker i dag. Hold deg oppdatert og meld deg på vårt nyhetsbrev her.

Vi er i stadig utvikling og jobber med å forbedre både funksjonalitet og brukergrensesnitt. Se oversikt og veikartet her.

Kom i gang med kompetanseregisteret

Registrer bedriften din i dag for å få tilgang til Kompetanseregisteret.