Informasjon om nye funksjoner i Kompetanseregisteret K-REG
Vi er glade for å kunne informere dere om en rekke nye funksjoner som nå er tilgjengelige i K-REG. Disse oppdateringen er utviklet med tanke på å forbedre brukeropplevelsen, øke effektiviteten og sikre at systemet fortsetter å møte behovene deres på best mulig måte.
De nye funksjonene er:
E-læringskurs direkte inn i K-REG
Vårt nye API, utviklet for opplæringsvirksomheter, er nå klart. Administratorer og brukere hos entreprenører slipper dermed å laste opp ansattes kompetanse manuelt. Vi forventer at denne løsningen vil bidra til økt effektivitet og betydelig forenkle administrasjonsarbeidet.
Alle opplæringsvirksomheter som håndterer e-læringskurs, kan knytte seg opp via API og sende kompetansedokumentasjon til K-REG. Dette vil legge seg automatisk på personer som er registrert i K-REG.
Alle kurs fra Byggenæringens nettskole (EBA) og SfS BA, via Munio/EcoOnline, blir nå automatisk registrert i K-REG. Dette er for eksempel kursene «Prosjekt fareblind » og «Farlige mønstre». Trainor, med e-læringskurs innen el-sikkerhet, er også ferdig integrert, og for eksempel kurs om “FSE” blir registrert direkte på personen i K-REG.
Målet til Kompetanseregisteret er å integrere med alle opplæringsvirksomheter som er tilbydere og eiere av kurs og opplæring for alle i bygge- og anleggsnæringen.
For de som ikke bruker API
Vi jobber for tiden med å utvikle et enkelt grensesnitt som gjør det enklere for opplæringsvirksomheter og videregående skoler å laste opp kurs, deltakere og dokumentasjon manuelt. Vi håper å kunne informere dere om lansering av dette før sommeren.
Registrering av førerkort
Vi registrerer nå førerkort fra Statens Vegvesen.
Eksport av oversikter i K-REG
Dere kan nå eksportere Excel-lister over deres ansatte, sortert etter “Personer”, “Personer med kompetanser” og “Personer med feil og mangler” Vi tror dette vil gjøre det lettere å holde oversikt og få kontroll på mannskapet i en travel hverdag.
Mer informasjon på person
Det er opprettet nye felt under kontaktdetaljer på hver person. Det er nå mulig å legge til «Tittel» og «Slutt dato». Dette er viktig da mange glemmer å slette personer når de slutter. Med registrert «Slutt dato» vil personen automatisk slettes fra entreprenørens oversikt og vil ikke bli med på neste fakturering.
I tillegg kan «E-post» og «Mobil» nå registreres ved første gangs registrering på samme side som de andre kontaktopplysningene. Tidligere var dette kun mulig ved å redigere personen etter første gangs registrering.
Videreutvikling av kunstig intelligens (KI) til å «lese» kursbevis
Ved å lære opp K-REG til å automatisk digitalisere innsendt dokumentasjon reduserer vi saksbehandlingstid ved å minimere manuell inntasting av kompetanse. Per i dag har vi redusert gjennomsnittlig behandlingstid fra 11 til under 3 minutter ved hjelp av kunstig intelligens (KI).
Spesifisering av Utstyrsspesifikk opplæring og bedriftsinterne kurs
Det er et stort behov for å kunne kategorisere kompetansen som omhandler “Utstyrsspesifikk opplæring og Bedriftsinterne kurs” mer spesifikt. Vi har derfor startet utvikling av et enkelt grensesnitt som vil gjøre det mulig å registrere, og dermed kunne søke opp, disse kompetansene med mer detaljer.
Ta kontakt med kreg@sentralregisteret.no eller via Brukerstøtte inne i K-REG, hvis du har spørsmål knyttet til de nye funksjonalitetene.
Vil du følge med på oppdateringer i K-REG meld deg på vårt nyhetsbrev her
Følg oss gjerne på LinkedIn